Friday, March 20, 2009


aku kembali merenung kembali kenapa ujian yang engkau berikan ini amat berat..dugaan yang Engkau beri benar-benar menguji kekuatan dan ketabahan aku.. Ya Allah aku sedar aku terlalu banyak melakukan dosa..aku tidak benar-benar berada di jalan Mu dan aku tidak benar-benar memahami apa tujuan aku hidup di dunia ini...aku tidak benar-benar faham kenapa aku lakukan semua ini..ujian yang diberikan hanya jika kita mampu hadapinya kerana Dia tahu siapa yg mampu dan siapa yang tidak mampu..aku adalah hamba yang terpilih untuk di uji dengan ujian ini dan ujian ini adalah untuk membasuh kembali dosa-dosa yang telah aku lakukan..


lagu ku damba keampunan oleh Amar benar-benar mencuit jiwa dan perasaan hati aku...liriknya membuat aku kembali terfikir segala-galanya..dalam fikiran aku apakah tujuan aku sebagai hamba Allah telah terlaksana..adakah tujuan aku sebagai seorang muslim telah berjaya...bagaimana untuk aku mentarbiah adik-adik ku, saudara-saudara ku diluar sana apatah lagi zuriat sendiri jika diri sendiri masih terkebil-kebil mencari jalan yang penuh berliku ini..aku masih lagi dibuai mimi dan janji aku padamu Ilahi..lena ku masih belum terjaga lagi Ya Allah sedarkanlah daku..

kadang-kadang aku terfikir kata Ibn Sina bahawa solat adalah nikmat yang paling utama dan kemuncak dalam hidup berbanding ibadat-ibadat lain..seperti haji, zakat dan sebaginya..aku tertanya-tanya kenapa solat itu adalah kemuncak paling nikmat bagi seorang manusia..emm...kini aku mula tersedar bahawa..saat aku melakukan solat 5 waktu sehari semalam adalah aku benar-benar menghayatinya..saat aku merintih memohon ampun dari Nya adalah aku benar-benar perlukan atau sekadar kesempitan...

dalam ibadat lah kita akan terus berinteraksi dengan pencipta kita dan di saat ini lah kita terus memohon tanpa perlu membayar tol. malah jika kita ingin memohon atau menghadap raja atau sultan kita perlu ikut protokol dan tidak boleh jumpa sewenang-wenangnya malah tidak boleh berkata yang bukan2..tetapi sedangkan Raja segala raja iaitu Allah tidak meminta kita utk berada dlam protokol malah kita boleh meminta apa saja dan menyatakan apa saja..Dia akan mendengar segala rintihan kita..Dia tidak sesekali melupakan kita sebagai hambanya..namun aku sebagai manusia yang selalu melupakan Nya..Dia ada di samping kita susah dan senang tetapi kita hanya berada di sisi Nya saat kita kesempitan dan dalam kesusahan, masa itu kita mula teringat2 dan mula merinduinya...Ya Allah aku adalah hambanya yang pelupa..selalu melakukan kesilapan..namun tak penah kau marah atau membenci aku.sedangkan manusia boleh membenci jika kesalahan itu hanya kecil...Ya Allah ampunkan keterlancuran ku..ku pohon Rahmat dari Mu....

dengar2 lah lagu ini pasti mendatangkan keasyikan...hidupkan malam dengan bertemu Pencipta..ahh..susahnya kan untuk kita melakukan sedemikan sedangkan kita sanggup bangun dan berjaga utk menonton bola atau filem2 yg kita minat..sedangkan untk bertemu dengan Pencipta kita hanya tidak sampai 15 minit kita sudah tak mampu.Ya Allah dhaifnya kami ini sebagai hambamu..lemahnya lah kami sebagai sebaik-baik ciptaan mu...

No comments:

Post a Comment